Projekt Kikiriki Games

Projekt Kikiriki Games

Logo Kikiriki Games

Velice nás zaujal projekt Kikiriki Games, který se věnuje tvorbě zábavných mobilních her pro slabozraké a nevidomé. Tento projekt je stále ve svých začátcích, nicméně má skvěle nastartováno. Paní Jana Kuklová, kterou dostihla zraková indispozice, která v minulosti zapříčinila její plnou nevidomost, je společně se svým manželem Milošem zakladatelkou tohoto velice zajímavého a perspektivního projektu. 

Obrázek - Jana a Miloš

Se svým týmem se zúčastnila programu “Laboratoř Nadace Vodafone Česká republika“, která pomáhá nastartovat a rozvíjet společenské inovace za pomoci využívání informačních a komunikačních technologií.

Obrázek - Laboratoř Nadace Vodafone

Na projektu Kikiriki Games se účastní a mohou účastnit také nevidomí lidé, což je pro ně obrovská pracovní příležitost. Projekt měl v programu před porotou velký úspěch, protože postoupil pětky nejlepších!

Opravdu nás potěšilo, že paní Jana v rozhovoru vypíchla nejen to, že se snaží zrakově handicapovaným pomáhat tvorbou her, které si budou moci zahrát, ale také jim nabízet spolupráci na projektu, protože budou potřeba překladatelé, zvukaři, grafici atd. Navíc nebude podmínkou, že se budou moci podílet jen zrakově indisponovaní lidé. 

Odkaz na video, ve kterém v čase 45:18 paní Jana začíná představovat svůj projekt, naleznete zde: https://www.youtube.com/watch?v=JSJjYe4Nx7w

Na konci tohoto videa následuje vyhodnocení pěti nejlepších projektů. Vyhlášení Kikiriki Games začíná v čase 2:35:41.

Rozhovor o “Kikiriki Games” s “Nevidíš, uslyšíš”

Po shlédnutí výše uvedeného videa jsme navázali s paní Janou a jejím manželem Milošem kontakt a uskutečnili rozhovor. Oba byli ochotní nám odpovědět na několik otázek, které se jejich projektu týkají:  

V jaké fázi se nyní projekt nachází?

Nacházíme se téměř na začátku. První myšlenka o tomto projektu nám hlavou prolétla v létě 2021. Řekli jsme si, že nyní je vhodná doba to zkusit. Na začátku jsme si nedokázali představit, kolik věcí budeme muset vyřešit. Uvědomili jsme si, že celý projekt není jen o programování, ale také o dalších profesích či oborech. Jako první jsme začali přemýšlet o názvu. Zjistili jsme, že pro to, abychom používali oficiální název projektu, musíme založit společnost s ručením omezeným. My chceme, aby náš projekt bavil co nejvíce nevidomých či slabozrakých, a to nejen v České republice. S tím bude samozřejmě spojena další administrativa, kterou budeme muset řešit. Tím mám na mysli třeba účetnictví, výplaty spolupracovníků, daně atd. V současné době jsme ve fázi testování DEMO verze jedné hry a řešíme některé zakladatelské povinnosti.

Jak dlouho již na projektu pracujete?

Od léta, konkrétně od 24. srpna 2021.

Jaké druhy her byste do budoucna chtěli vytvářet?

Chtěli bychom vytvářet hry pro nevidomé tak, aby se líbily co nejvíce lidem s nejrůznějšími zájmy. Každý má rád něco jiného. Někoho více baví logické hry, dalšího zase střílečky. V budoucnu bychom se rádi soustředili také na skupiny lidí s jinými zdravotními komplikacemi, jako jsou například autisté. Ani pro ně totiž moc her neexistuje. Naším cílem je tedy vytvářet zábavu i pro menšinové skupiny s jinými zdravotními handicapy. Jinak se budeme soustředit pouze na softwarové hry, čímž nechci říct, že se deskovými hrami nebudeme inspirovat.

Jaká je krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá vize projektu?

Naše krátkodobá vize je vydat první hru. Jsme hodně zvědaví, jaké ohlasy bude mít. Vydělané finance budeme investovat do vývoje dalších her. Každá koupě hry nás bude dále motivovat k tomu, abychom svůj volný čas věnovali tvorbě a vývoji další zábavy pro znevýhodněné skupiny. Střednědobým cílem je určitě vývoj a distribuce různých žánrů her, jak již bylo zmíněno výše. Konkrétní Milošovo přání je vytvořit hru pro děti od šesti let s dobrodružným příběhem. Cílem je, aby byla tato hra vyvážena interaktivitou. Pro rok 2021 máme v plánu vyvíjet 4 hry. První složitější, poté dvě jednodušší, nakonec opět složitější. To ovšem neznamená, že všechny čtyři budou na konci roku 2022 dokončeny a vydány. V rámci dlouhodobého horizontu chceme pracovat na větším objemu her a soustředit se také na menšinové skupiny jinak zdravotně handicapovaných.

Když jste si řekli, že byste mohli tento projekt budovat, váhali jste chvíli, zda do toho půjdete, nebo to byla jasná věc a obuli jste se do toho okamžitě?

Nás to napadlo v létě 2021. Postupně přicházely nápady a projekt pomalu dostával své obrysy, které má již dnes, tedy v prosinci 2021. Dostali jsme se do životní etapy, kdy nám přišlo, že když máme nápad, nic nám v tu chvíli nebrání jej uskutečnit. Jsme plní elánu a odhodlání, a proto věříme, že výsledek bude stát za to, i když jsme si vědomi toho, že nám bude v cestě stát spousta překážek, kterým budeme muset čelit.

Zkoušeli jste se přihlásit do nějaké soutěže? Pokud ano, byli jste úspěšní?

Ano, zkusili jsme Laboratoř Nadace Vodafone. Přihlášku do soutěže jsme stihli podat, jak se řekne, za minutu dvanáct. Bylo to 15. října 2021, přičemž poslední termín podání byl 17. října 2021. Z celkového počtu přihlášených projektů, kterých bylo přes osmdesát, jsme nejdřív postoupili mezi deset nejlepších. Těchto deset týmů se na začátku listopadu potkalo v Praze na bootcampu pořádaném Nadací Vodafone. Byla to skvělá zkušenost. První ze dvou dnů jsme měli možnost mluvit s mentory a získat od nich užitečné rady a zpětnou vazbu k našemu projektu. Druhý den byl ale náročnější. Týmy své projekty prezentovaly před porotou, která z nich vybrala pět nejlepších, které postoupily do Laboratoře. Měli jsme obrovskou radost, že jedním z těchto vybraných projektů bylo i Kikiriki Games.
Motivace, která byla v našich hlavách před soutěží, se po tomto úspěchu znásobila. Je to neuvěřitelný pocit.

Povězte nám, jak probíhá vývoj her. Je možno si je někde vyzkoušet?

V současné chvíli máme za sebou první testování demoverze. Odzkoušel ji okruh deseti vybraných testerů a nasbíraná zpětná vazba nám obrovsky pomohla ujasnit si, co lidi na hře baví a co musíme ještě vylepšit.
Plnou verzi si přejeme vydat na jaře 2022. Jak už jsme ale řekli, realita je často náročnější, než jak si to člověk na začátku představuje, a proto je možné, že nás potkají nějaké komplikace, které si teď ještě nedokážeme představit. Berte proto termín vydání hry s rezervou.

Myslíte si, že Vaše hry budou úspěšné i pro vidomé?

To teď nedokážeme odhadnout. Věříme ale, že se určitě najde nějaká skupinka, která si hry užije. Jsme si vědomi toho, že se naše hry nestanou mainstreamovou záležitostí. Nicméně si myslíme, že minimálně ze zvědavosti si je někteří lidé v budoucnu vyzkouší.

Na jakých platformách budou hry dostupné? Bude možné si hry zahrát také bez stažení (na nějakém webu)?

Hry budou dostupné ve dvou nejčastějších virtuálních obchodech, a to „Google Play“, který je součástí telefonů s operačními systémy Android a „App Store“, který je továrně instalován do telefonů iPhone od společnosti Apple. Vývojové prostředí technicky podporuje i webovou aplikaci. Pro tento případ budou hry vyžadovat některé změny, například nastavení kompatibility s počítačovou myší a klávesnicí. To, zda budou dostupné i na webovém rozhraní, závisí na úspěchu, či neúspěchu mobilních platforem.

Kolik her byste chtěli přibližně vytvořit a distribuovat ročně?

Kolik to bude, na to neznáme odpověď, ale máme nějakou představu. Jak bylo zmíněno výše, pro rok 2022 plánujeme vyvíjet 4 hry. Pokud vše půjde tak, jak si nyní představujeme, pak bychom chtěli na první hře pracovat maximálně půl roku. Vývoj dalších dvou jednodušších by mohl trvat kolem 3 měsíců každé. Čtvrtá hra zabere opět okolo půl roku. Pokud se tedy budeme bavit o tom, kolik her by mohlo být vydáno za jeden rok, byly by to v nejbližší době odhadem 2 – 3. Samozřejmě, s postupem času, jakmile budou na projektu spolupracovat další lidé, jich bude více.

Líbí se nám Váš projekt a chtěli bychom jej podpořit. Povězte nám, jakým způsobem bychom to mohli udělat?

Chtěl-li by nás někdo podpořit nebo z jakéhokoli důvodu kontaktovat, nejlepší cesta je napsat nám na naší emailovou adresu – info@kikirikigames.com

Obrázek 2 - Jana a Miloš
Sdílet článek